Президент:

Адміністрація:

Президент:

Адміністрація:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Приймальні Президента України протягом 2014 року

1. Протягом 2014 року до Президента України надійшло понад 50,2 тис. звернень громадян. При цьому максимуми надходження звернень до Глави держави спостерігались у січні (під час загострення протистоянь на Євромайдані) та у липні (за рахунок надходження масових звернень з питань проведення на сході України антитерористичної операції).

Усього протягом 2014 року до Президента України (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 304,0 тис. громадян, якими порушено понад 64,3 тис. різноманітних питань.

Із загальної кількості 44,4 тис. звернень (88,4 відсотка) надійшло поштою та 5,85 тис. (11,6 відсотка) отримано на особистому прийомі в Приймальні Президента України.

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • м. Києва (7,3 тис., або 14,5 відсотка від загальної кількості звернень);
  • Дніпропетровської області (3,3 тис., або 6,6 відсотка);
  • Харківської області (3,2 тис., або 6,5 відсотка);
  • Київської області (3,0 тис., або 6,0 відсотків);
  • Донецької області (2,8 тис., або 5,6 відсотка).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Чернівецької області (0,77 тис., або 1,5 відсотка);
  • Тернопільської області (0,7 тис., або 1,4 відсотка);
  • м. Севастополя (0,26 тис., або 0,5 відсотка).

Слід зазначити, що тенденції, які спостерігалися у минулому році, дещо змінилися. Йдеться, зокрема про Донецьку область, яка за підсумками 2013 року посідала перше місце за кількістю звернень до Адміністрації Президента України, та Київську область, що у попередньому році посідала десяте місце, а у 2014 році увійшла за цим показником до першої четвірки регіонів.

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян в розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. Співставлення таких регіональних показників із середніми по країні певною мірою відображує регіональну соціально-економічну напруженість та є підставою для подальшого поглибленого вивчення ситуації на місцях.

У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2014 році припадало 110 звернень громадян до Адміністрації Президента України, однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній показник по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом 2014 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: м. Києва (257 звернень), Київської (175 звернень), Миколаївської (168), Чернігівської (128) та Харківської (116) областей.

Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Донецької (64) і Луганської (56) областей, та Автономної Республіки Крим (44), що пов’язане із зменшенням загальної кількості звернень з цих регіонів.

3. Протягом 2014 року до Президента України надійшло понад 7,9 тис. повторних звернень громадян, що складає 15,7 відсотка від їх загальної кількості за цей період. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м. Києва (1715 звернень, або 23,5 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Харківської (605, або 19,0 відсотків), Київської (468, або 15,5 відсотка), Дніпропетровської (445, або 13,4 відсотка) та Одеської (709, або 18,0 відсотків) областей. Найменше – від жителів Тернопільської області (100, або 14,2 відсотка), Автономної Республіки Крим (81, або 9,4 відсотка) та міста Севастополя (22, або 8,5 відсотка).

4. Протягом 2014 року до Адміністрації Президента України надійшло 2643 колективні звернення громадян, що складає 5,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість таких звернень зменшилася у два з половиною рази, а їх питома вага – на 1,5 відсотка.   

Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (393, або 5,4 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 15,0 відсотків від усіх колективних звернень до Адміністрації Президента України протягом 2014 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Харківська (155, або 4,9 відсотка), Одеська (155, або 6,3 відсотка), Львівська (148, або 5,6 відсотка) та Київська (145, або 4,8 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Рівненської (36 звернень, або 4,2 відсотка) і Тернопільської (21, або 3,0 відсотка) областей, та м. Севастополя (4, або 1,5 відсотка).

Слід відзначити зменшення у 2014 року порівняно з попереднім роком більш ніж у десять разів кількості масових (акційних) звернень. Всього надійшло близько 2,3 тис. таких звернень, які складають 4,6 відсотка від загальної кількості звернень до Адміністрації Президента України, при цьому їх питома вага у порівнянні з 2013 роком зменшилася у п’ять разів (у 2013 році надійшло понад 24,0 тис. акційних звернень, а їх питома вага складала 24,0 відсотка).

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 13416 звернень, або 26,7 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 10358 звернень, зокрема:

  • від інвалідів І, ІІ і ІІІ груп – 4271 звернення, або 8,5 відсотка;
  • від дітей війни – 1010 звернень, або 2,0 відсотка;
  • від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 1785 звернень, або 3,6 відсотка;
  • від ветеранів праці – 919 звернень, або 1,8 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 1270 звернень, або 2,6 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 995 звернень, або 2,0 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за 2014 року склала 20,6 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2013 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло близько 28,0 тис. звернень (з них 9,81 тис. звернень у рамках проекту «Діалог з країною»), і питома вага їх складала 27,9 відсотка.

6. Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку − близько 19,7 тис. питань означеної тематики (30,6 відсотка від загальної кількості).

Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:

  • неправомірних дій працівників міліції (1698 питань, що складає 8,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій працівників прокуратури (1650, або 7,9 відсотка);
  • невиконання судових рішень (1464, або 7,0 відсотків).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва – 94 звернення, при середньому показнику по країні – 43 звернення. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Київська (80), Миколаївська (79), Харківська (55) і Одеська (50) області. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Рівненської області (21), Автономної Республіки Крим (17) та міста Севастополя (9).

На другому місці за актуальністю питання соціального захисту –  понад 5,6 тис. питань, що складає 8,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (1621 питання, що складає 28,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (955, або 17,0 відсотків);
  • призначення і виплати соціальної допомоги (339, або 6,0 відсотків);
  • одержання пільг особами, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС (295, або 5,3 відсотка).

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів Київської області (29 звернень), м. Києва (21), Житомирської (15), Запорізької (15) і Харківської (14) областей, при середньому показнику по Україні – 12 звернень. Найменше – від жителів Тернопільської області (6), Автономної Республіки Крим (3) та міста Севастополя (2).

Третє місце за актуальністю посіли питання комунального господарства – понад 2,9 тис. питань, або 4,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (486 питань, що складає 16,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • експлуатації та ремонту житла (376, або 12,8 відсотка);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, прибудинкових територій (366, або 12,5 відсотка);
  • опалення, забезпечення паливом, скрапленим газом (286, або 9,7 відсотка);
  • незадовільної роботи комунальних служб (178, або 6,1 відсотка).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (16 звернень), Дніпропетровської (10), Запорізької (9), Київської та Харківської (по 8 звернень) областей, при середньому показнику по Україні − 6 звернень. Найменше – від жителів Волинської і Тернопільської областей, та  Автономної Республіки Крим (по 2 звернення).

Питання житлової політики посіли четверте місце за актуальністю ––понад 2,75 тис. питань, що складає 4,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо:

  • забезпечення житлом (784 питання, що складає 28,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • порушення житлового законодавства (621, або 22,6 відсотка);
  • поліпшення житлових умов (463 або 16,8 відсотка);
  • оформлення правовстановлюючих документів на житло (140, або 5,1 відсотка);
  • індивідуального житлового будівництва (113, або 4,1 відсотка).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань житлової політики надійшло до Адміністрації Президента України з міста Києва (21 звернення), Київської (10), Одеської (9) і Житомирської (8) областей, при середньому показнику по Україні − 6 звернень. Найменше – від жителів Донецької, Закарпатської, Луганської, Тернопільської і Чернівецької (по 2 звернення) областей.

На п’ятому місці перебувають питання фінансової, податкової, митної політики − близько 2,7 тис. питань. Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (1013 питань, або 37,6 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), а також кредитування (945, або 35,0 відсотків). При цьому протягом 2014 року кількість звернень з питань кредитування (переважно це питання реструктуризації кредитів у іноземній валюті) порівняно з аналогічним періодом минулого року зросла на 56,7 відсотка.

Серед актуальних у зверненнях громадян до Адміністрації Президента України можна відзначити питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин (сьоме місце за актуальністю) – 2,6 тис. питань, що складає 4,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року кількість цих питань зросла майже у три рази (у 2013 році − близько 0,9 тис. питань), а їх питома вага − у шість разів.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • обороноздатності та суверенітету країни (1998 питань, або 76,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • міждержавних відносин (208 питань, що складає 8,0 відсотків).

Питання охорони здоров’я посіли дев’яте місце за актуальністю. Усього порушено 1973 питання означеної тематики. Найчастіше громадяни зверталися з питань надання безоплатної медичної допомоги (582 питання, або 29,5 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), а також роботи МСЕК і встановлення групи інвалідності (286, або 14,5 відсотка), неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (265, або 13,5 відсотка), забезпечення ліками (171, або 8,7 відсотка), надання медичної допомоги дітям (120, або 6,0 відсотків).

Питання аграрної політики і земельних відносин, які у 2013 році посідали п’яте місце за актуальністю, за підсумками 2014 року посіли десяте місце, при цьому їх питома вага зменшилась на 1,1 відсотка. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували такі питання:

  • індивідуальне землекористування і присадибне господарство (597 питань, що складає 38,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видача майнових паїв (195, або 12,5 відсотка);
  • виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку (149 або 9,6 відсотка).

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань аграрної політики надійшло до Адміністрації Президента України з Волинської і Київської (по 8 звернень) областей, Миколаївської, Херсонської і Черкаської областей та міста Києва (по 5 звернень), при середньому показнику по Україні − 3 звернення. Найменше – від жителів Автономної Республіки Крим, Донецької і Луганської областей, та міста Севастополя (по 1 зверненню).

7. Після анексії Російською Федерацію у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону. Так, протягом квітня – грудня 2014 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 171 звернення (у квітні – грудні 2013 року – 2846), з міста Севастополя – 166 звернень (у квітні – грудні 2013 року – 5846).

Зменшення кількісних показників звернень громадян до Глави держави протягом звітного періоду певною мірою обумовлено й суспільно-політичною кризою в країні у ці часи. Зокрема, кількість звернень протягом січня – березня поточного року (під час подій Євромайдану) зменшилась у три рази. Також утричі зменшилась кількість звернень від жителів Донецької і Луганської областей (за час проведення АТО, починаючи з квітня поточного року), порівняно з відповідним періодом 2013 року (1692 звернення проти 5468 та 712 звернень проти 2235 – для Донецької і Луганської областей відповідно).

8. Протягом липня – серпня 2014 року в Приймальні Президента України було зареєстровано 162 звернення громадян щодо присвоєння почесного звання Герой України героям «Небесної Сотні» (іноді з одного питання зверталося декілька родичів загиблого). Зазначені звернення було передано на розгляд до Департаменту державних нагород відповідно до компетенції. На виконання доручення Першого заступника Глави Адміністрації Президента України щодо опрацювання 103 звернень родичів загиблих «Небесної сотні» всім заявникам надано відповіді з урахуванням інформації Департаменту державних нагород.

Довідково: Указом Президента України від 21 листопада 2014 року № 890 звання Герой України з удостоєнням ордена «Золота Зірка» (посмертно) присвоєно 99 загиблим під час Революції Гідності. Ще трьох іноземних громадян Указом Президента України від 27 листопада 2014 року № 893 було нагороджено орденом Героїв Небесної Сотні (посмертно).

9. За підсумками 2014 року вирішено позитивно 16,0 відсотків питань, порушених у зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, по решті звернень – надано роз’яснення. У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 20,8 відсотка питань у зверненнях громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні центральних органів виконавчої влади – 19,1 відсотка, на рівні органів прокуратури – 6,2 відсотка питань.

10. Протягом 2014 року працівниками Приймальні проведена відповідна робота з учасниками 520 акцій пікетування біля адміністративної будівлі Адміністрації Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів Адміністрації Президента України, Міністерства оборони України, інших органів влади, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.

На довідкові телефони Приймальні протягом 2014 року надійшов 8571 дзвінок від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави.

11. За підсумками 2014 року до Адміністрації Президента України надійшло 2080 листів з пропозиціями громадян (4,2 відсотка від усіх звернень до Глави держави) з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

Протягом 2014 року до Президента України надійшов 21 лист з подяками, зокрема, за сприяння в отриманні безоплатної медичної допомоги (проведення операцій) та путівок для лікування у санаторії (8 листів), наданні матеріальної допомоги, виплаті пенсії, поверненні депозитних вкладів (3 листи).

Приймальня Президента України