Президент:

Адміністрація:

Президент:

Адміністрація:

Президент України

Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Приймальні Президента України протягом 2016 року

1. Протягом 2016 року до Президента України надійшло понад 54,1 тис. звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 375,1 тис. громадян, якими порушено близько 59,3 тис. різноманітних питань. Із загальної кількості звернень понад 51,2 тис. (94,6 відсотка) надійшло поштою та близько 2,9 тис. (5,4 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Адміністрації Президента України.

2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:

  • Львівської області (9914, або 18,3 відсотка від загальної кількості звернень);
  • м. Києва (6958, або 12,9 відсотка);
  • Дніпропетровської області (3530, або 6,5 відсотка);
  • Харківської області (3198, або 5,9 відсотка);
  • Київської області (2687, або 5,0 відсотків).

Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:

  • Луганської області (496 звернень, або 0,9 відсоток);
  • Автономної Республіки Крим (48, або 0,1 відсотка);
  • м. Севастополя (5 звернень).

Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у 2016 році припадало 119 звернень громадян до Президента України, проти 110 звернень у попередньому році. Однак в окремих регіонах цей показник перевищує середній по країні.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення  протягом 2016 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: Львівської (390 звернень) області, м. Києва (246), Чернівецької області (234), Київської (156) та Миколаївської (135) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Донецької (38) та Луганської (22) областей.

3. Протягом 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 1778 повторних звернень громадян, що складає 3,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 26,7 відсотка більше аналогічного показника минулого року. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.

Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м. Києва (511 звернення, або 7,3 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону) – 28,7 відсотка від усіх повторних звернень до Глави держави. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Київська (169 звернення, або 6,3 відсотка),  Запорізька (133, або 6,8 відсотка), Харківська (118, або 3,7 відсотка) і Дніпропетровська (83, або 2,4 відсотка) області. Найменше повторних звернень надійшло із Херсонської (18 звернень), Тернопільської (15) і Волинської (12)  областей.

Найбільше зростання кількості повторних звернень спостерігається від жителів Запорізької (у чотири з половиною рази), Миколаївської, Сумської та Чернівецької  (у три рази) областей.

4. Протягом 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 3279 колективних звернень громадян, що складає 6,1 відсотка від загальної кількості звернень за цей період, та на 5,6 відсотка менше аналогічного показника попереднього року.

Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (474, або 6,8 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 14,5 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом 2016 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Івано-Франківська (270, або 18,4 відсотка), Київська (289, або 10,8 відсотка), Дніпропетровська (255, або 7,2 відсотків), та Одеська (235, або 9,3 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло із Закарпатської (55, або 6,1 відсотка), Волинської (46, або 5,7 відсотка) та Луганської (39, або 7,8 відсотка) областей.

Слід відзначити, що завдяки надходженню значної кількості масових (акційних) звернень, їх кількість та питома вага за підсумками 2016 року (12408 звернень, або 22,9 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України) зросла у три рази порівняно з попереднім роком.

5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Адміністрації Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за соціальним станом: від пенсіонерів – 9877 звернень, або 18,3 відсотка від загальної кількості за цей період;

за категоріями авторів – 6495 звернень, зокрема:

  • від інвалідів І, ІІ і ІІІ груп – 2906 звернень, або 5,4 відсотка;
  • від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 1219 звернень, або 2,3 відсотка;
  • від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 835 звернень, або 1,5 відсотка;
  • від ветеранів праці – 566 звернень, або 1,0 відсоток;
  • від дітей війни – 417 звернень, або 0,8 відсотка;
  • від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 508 звернень, або 0,9 відсотка.

Питома вага звернень від цих категорій громадян за підсумками 2016 року склала 12,0 відсотків від їх загальної кількості за цей період. Протягом 2015 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 8120 звернень і питома вага їх складала 16,3 відсотка.

6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом 2016 року порушили 59259 різноманітних питань, що на 4,5 відсотка більше аналогічного показника попереднього року.

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 13109 питань означеної тематики (22,1 відсотка від загальної кількості). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилася на 26,3 відсотка, а їх питома вага – на 10,5 відсотка.

Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:

  • невиконання судових рішень (961 питання, що складає 7,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
  • неправомірні дії працівників національної поліції (924 питання, або 7,0 відсотків);
  • скарги на дії суддів (852 питання, або 6,5 відсотка);
  • неправомірні дії працівників прокуратури (713 питань, або 5,4 відсотка).

Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (71 звернення), Хмельницької (60), Київської (51), Миколаївської (40) та Харківської (38) областей, при середньому показнику по країні – 29 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Волинської і Донецької (по 11) та Луганської (7) областей.

На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту –  5677 питань, що складає 9,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість та питома вага цих питань практично дорівнює показникам аналогічного періоду попереднього року (у 2015 році – 5737 питань).

У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів міста Києва (24 звернення), Полтавської і Чернівецької (по 19), Житомирської та Київської (по 18) областей при середньому показнику по Україні – 12 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Вінницької (10 звернень), Донецької (6) і Луганської (5) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • призначення та перегляду розміру пенсій (1341 питання, що складає 23,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • надання матеріальної допомоги (1190, або 21,0 відсоток);
  • призначення і виплати соціальної допомоги (419, або 7,4 відсотка);
  • визначення соціального статусу (170, або 3,0 відсотка).

На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства 3800 питань, або 6,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 9,3 відсотка, а питома вага практично дорівнює показнику аналогічного періоду попереднього року.

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (25 звернень), Запорізької (16), Дніпропетровської (15), Миколаївської (13) та Чернівецької (12) областей, при середньому показнику по Україні – 8 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Волинської та Тернопільської (по 3) Луганської (2) областей.

Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:

  • плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (727 питань, що складає 19,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • експлуатації та ремонту житла (474, або 12,5 відсотка);
  • оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (460, або 12,1 відсотка);
  • санітарного стану, благоустрою населених пунктів, у тому числі ремонту доріг (442, або 11,6 відсотка);
  • опалення, забезпечення паливом (271, або 7,1 відсотка).

Четверте місце за актуальністю посіли питання фінансової, податкової, митної політики – 1974 питання, що складає 3,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість таких питань зменшилася на 37,1 відсотка, а питома вага – на 2,2 відсотка.

У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань фінансової політики надійшло до Адміністрації Президента України з міста Києва (11 звернень), Київської (9), Запорізької (7), Миколаївської, Полтавської та Сумської (по 6) областей, при середньому показнику по Україні – 4 звернення. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Волинської та Донецької (по 2) Луганської (1) областей.

Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (1071 питання, або 54,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), а також кредитування (267 питань, або 13,5 відсотка). При цьому протягом 2016 року кількість звернень з питань повернення вкладів, порівняно з аналогічним періодом минулого року, зменшилася на 37,6 відсотка, а з питань кредитування –  майже у три рази.

Питання житлової політики посіли п’яте місце за актуальністю 1926 питань, що складає 3,3 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зменшилась на 21,3 відсотка.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • забезпечення житлом (803 питання, що складає 41,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • поліпшення житлових умов (283 або 14,7 відсотка);
  • порушення житлового законодавства (245, або 12,7 відсотка).

Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці за актуальністю – 1889 питань, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість та питома вага цих питань порівняно з аналогічними показниками минулого року практично не змінилися.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • надання безоплатної медичної допомоги (633 питання, або 33,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (241, або 12,8 відсотка);
  • робота МСЕК, встановлення групи інвалідності (166, або 8,8 відсотка).

Серед актуальних у зверненнях громадян до Президента України можна відзначити питання аграрної політики і земельних відносин (восьме місце за актуальністю) – 1512 питань, що складає 2,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість та питома вага цих питань порівняно з аналогічними показниками 2015 року практично не змінилися.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • індивідуального землекористування і присадибного господарства (668 питань, або 44,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • паювання земель та видачі майнових паїв (227 питань, або 15,0 відсотків);
  • приватизації земельних ділянок (117 питань, або 7,7 відсотка).

На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 1258 питань, що складає 2,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 31,7 відсотка, а їх питома вага – на 1,1 відсотка порівняно з аналогічними показниками попереднього року.

У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:

  • працевлаштування (321 питання, або 25,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
  • оплати праці, виплати зарплати, розрахування при звільненні (259, або 20,6 відсотка).

7. Аналіз надходження звернень громадян до Президента України протягом 2016 року свідчить, що їх кількість зросла на 7,7 відсотків порівняно із аналогічним періодом 2015 року, при цьому відзначається збільшення кількості масових (акційних) звернень у три рази.

За підсумками 2016 року Львівська область посіла перше місце як за абсолютною, так і за зведеною кількістю звернень до Глави держави у розрахунку на 100 тис. населення за рахунок 7941 «акційного» звернення, у яких наголошується на необхідності «визначення шлюбу, виключно як сімейного союзу жінки та чоловіка».

Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 48 звернень (у 2015 році – 111, а за підсумками 2014 року – 857 звернення), з міста Севастополя – 5 звернень (у 2015 році – 8, а за підсумками 2014 року – 259 звернень).

Незважаючи на продовження проведення антитерористичної операції на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських домовленостей (перш за все з боку керівництва нашої держави) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей певною мірою стабілізувалася. За підсумками 2016 року порівняно з попереднім роком кількість звернень з Донецької області зменшилася лише на 2,6 відсотка, а з Луганської області – на 16,5 відсотка.

8. За підсумками 2016 року кількість звернень до Президента України від найменш соціально захищених категорій громадян зменшилася на 20,0 відсотків, а їх  питома вага – на 4,3 відсотка порівняно із попереднім роком.

Серед питань, порушених громадянами зазначених категорій протягом 2016 року, 25,9 відсотка стосувалися соціального захисту, 18,8 відсотка – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, 18,0 відсотків – питань комунального господарства та житлової політики. Певною мірою ці показники відображають соціальну напругу, внаслідок підвищення тарифів на послуги житлово-комунального господарства, цін на продовольчі товари.

Також слід відзначити зростання на 43,4 відсотка кількості звернень від учасників бойових дій, порівняно із 2015 роком, серед іншого це пояснюється тим, що станом на 18.11.2016 близько 187,0 тис. військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, що брали участь у проведенні АТО на сході України, отримали статус учасника бойових дій (за даними Міністерства оборони України).

9. За підсумками 2016 року порівняно з попереднім роком структура звернень громадян за актуальністю тематики зазнала певних змін. Традиційно, найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях до Глави держави питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, запобігання дискримінації і соціального захисту 31,7 відсотка від усіх порушених у зверненнях питань (у 2015 році – 41,8 відсотка).

Слід зазначити, що за підсумками 2016 року серед звернень з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку питання невиконання судових рішень  посіли перше місце за актуальністю (7,3 відсотка), скарги на дії суддів – третє (6,5 відсотка). Це певною мірою свідчить про недосконалість судової системи в країні. Питання неправомірних дій працівників Національної поліції (7,0 відсотків від усіх питань правоохоронної тематики) посіли друге місце за актуальністю, а порівняно з попереднім роком їх кількість зменшилася на 40,7 відсотка.

Питання комунального господарства за актуальністю посіли третє  місце, а їх загальна кількість порівняно з 2015 роком зросла на 9,3 відсотка. При цьому кількість питань з оформлення субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг ЖКГ зросла на 5,3 відсотка, порівняно з попереднім роком, кількість питань щодо незадовільної роботи комунальних служб  – на чверть, а питань опалення, забезпечення паливом – на третину.  

На четвертому місці за актуальністю у звітному періоді (як і у попередньому році) перебувають питання фінансової політики – 3,3 відсотка (у 2015 році – 5,5 відсотка). Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств – 54,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики. Зменшення кількості звернень зазначеної тематики на 37,1 відсотка порівняно із 2015 роком, можна пояснити, зокрема, тим, що Фонд гарантування вкладів фізичних осіб наприкінці 2015 року оголосив про початок виплати коштів вкладникам проблемних банків.

На п’ятому місці за актуальністю у звітному періоді – питання житлової політики – 3,3 відсотка (у 2015 році – 4,3 відсотка). Попри зменшення їх кількості порівняно з 2015 роком на 21,3 відсотка, кількість питань щодо поліпшення житлових умов зросла на 8,0 відсотків (у тому числі за рахунок звернень від вимушених переселенців з Донбасу).  

Станом на 1 січня 2017 року питання охорони здоров’я посіли шосте місце за актуальністю – 1889 питань, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості порушених питань (за підсумками 2015 року ці питання також посідали шосте місце). При цьому кількість питань надання безоплатної медичної допомоги дітям збільшилася на 42,4 відсотка, питань реорганізації закладів охорони здоров’я – у два рази, а питань забезпечення ліками зменшилася на 41,0 відсоток порівняно із 2015 роком.

За підсумками 2016 року, порівняно з 2015 роком на 48,3 відсотка зросла кількість питань сім’ї, дітей та молоді, при цьому кількість скарг на порушення прав дітей збільшилася на 28,5 відсотка. На 52,9 відсотка зросла кількість звернень з питань культури та культурної спадщини, та майже у два рази – з питань діяльності центральних органів виконавчої влади.

Протягом 2016 року до Президента України надійшло 318 звернень громадян (у тому числі колективні), у яких порушувались питання неправомірних дій (або бездіяльності) посадових осіб місцевих органів виконавчої влади (у 2015 році – 353 звернення).

10. За підсумками 2016 року вирішено позитивно 20,8 відсотка питань, порушених у 1466 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, на 78,2 відсотка питань – надано роз’яснення, 0,9 відсотка – відмовлено у задоволенні.

11. Протягом 2016 року працівники Приймальні залучалися у місті Києві до 36 заходів за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 254 акцій пікетування біля адміністративних будівель Адміністрації Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми, у тому числі за участю представників профільних структурних підрозділів Адміністрації Президента України, Міністерства оборони України, КМДА, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.

Організовано проведення двадцяти трьох планових та шести позапланових особистих прийомів посадовими особами Адміністрації Президента України, на яких побувало 152 особи.

На довідкові телефони Приймальні протягом 2016 року надійшло      6,7 тис. дзвінків від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.

12. За підсумками 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 2237 листів з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.

13. З 28 серпня 2015 року у громадян України з’явилась можливість, гарантована Законом України «Про звернення громадян», звертатись до Глави держави шляхом розміщення електронних петицій на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України. Указом Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Главі держави.

Станом на 06.01.2017 на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України зареєстровано 28618 електронних петицій. На 38 петицій, які набрали більше 25 тисяч голосів на свою підтримку, вже надано відповідь Президента України; триває збір підписів 1221 петиції; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 23298 петицій.

Слід відзначити, що переважна більшість розглянутих петицій стосується компетенції Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, центральних органів виконавчої влади. У зв’язку з цим Президентом України було запропоновано вказаним органам розглянути електронні петиції по суті.

Приймальня Президента України