1. Протягом першого кварталу 2015 року до Адміністрації Президента України надійшло близько 12,9 тис. звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося 45,37 тис. громадян, якими порушено 14,52 тис. різноманітних питань. Із загальної кількості звернень 12,02 тис. (93,3 відсотка) надійшло поштою та 0,86 тис. (6,7 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Адміністрації Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (1,9 тис., або 14,8 відсотка від загальної кількості звернень);
- Харківської області (0,97 тис., або 7,5 відсотка);
- Донецької області (0,88 тис., або 6,8 відсотка);
- Київської області (0,85 тис., або 6,6 відсотка);
- Одеської області (0,85 тис., або 6,6 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (0,16 тис., або 1,2 відсотка);
- Автономної Республіки Крим (0,03 тис., або 0,2 відсотка);
- м. Севастополя (3 звернення).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у першому кварталі 2015 року припадало 27 звернень громадян до Президента України, проти 22 звернень в аналогічному періоді минулого року.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом першого кварталу 2015 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: м. Києва (66 звернень), Київської (49), Волинської (47), Миколаївської (36), Одеської, Полтавської та Харківської (по 35) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Тернопільської (17), Луганської (7) та Дніпропетровської (6) областей.
3. Протягом першого кварталу 2015 року до Адміністрації Президента України надійшло 428 повторних звернень громадян, що складає 3,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період, та у три з половиною рази менше аналогічного показника минулого року. При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Києва (108 звернень, або 5,7 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону), Київської (54, або 6,4 відсотка), Харківської (35, або 3,6 відсотка), Волинської (20, або 4,0 відсотка) та Львівської (19, або 2,6 відсотка) областей. Найменше – від жителів Дніпропетровської (4, або 1,9 відсотка), Сумської (4, або 1,5 відсотка) і Тернопільської (2, або 1,1 відсотка) областей.
4. Протягом першого кварталу 2015 року до Адміністрації Президента України надійшло 817 колективних звернень громадян, що складає 6,3 відсотка від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість таких звернень зросла на 49,1 відсотка, а їх питома вага – на 1,9 відсотка.
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (121, або 6,4 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 14,8 відсотка від усіх колективних звернень до Адміністрації Президента України протягом січня – березня 2015 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Одеська (61, або 7,2 відсотка), Київська (60, або 7,1 відсотка), Харківська (60, або 6,2 відсотка) і Львівська (55, або 7,5 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Тернопільської (11, або 6,1 відсотка) і Закарпатської (10, або 4,2 відсотка) областей.
Певною відмінністю січня – березня 2015 року від аналогічних минулорічних показників можна вважати зміну першої п’ятірки регіонів за кількістю колективних звернень до Адміністрації Президента України, за винятком міста Києва і Одеської області.
Слід відзначити зменшення у першому кварталі 2015 року порівняно з попереднім роком у чотирнадцять разів кількості та питомої ваги масових (акційних) звернень, які складають 0,7 відсотка від загальної кількості звернень до Адміністрації Президента України.
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Адміністрації Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 3560 звернень, або 27,6 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 2247 звернень, зокрема:
- від інвалідів І, ІІ і ІІІ груп – 1017 звернень, або 7,9 відсотка;
- від дітей війни – 206 звернень, або 1,6 відсотка;
- від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 372 звернення, або 2,9 відсотка;
- від ветеранів праці – 202 звернення, або 1,6 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 268 звернень, або 2,1 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 157 звернень, або 1,2 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за перший квартал 2015 року склала 17,4 відсотка від їх загальної кількості за цей період.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого кварталу 2015 року порушили 14,52 тис. різноманітних питань, насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, фінансової політики, комунального господарства.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку − 4461 питання означеної тематики (30,7 відсотка від загальної кількості). Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Волинської області – 21 звернення, при середньому показнику по країні – 10 звернень. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також м. Київ і Миколаївська область (по 18), Київська, Харківська і Одеська (по 15) області. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Рівненської (5), Луганської (3) і Дніпропетровської (2) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- неправомірні дії працівників міліції (452 питання, що складає 10,0 відсотків від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників прокуратури (436 питань, або 9,9 відсотка);
- скарги на дії суддів (295 питань, або 7,0 відсотків).
- невиконання судових рішень (218 питань, або 5,0 відсотків).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 1371 питання, що складає 9,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів м. Києва, Вінницької, Київської і Полтавської областей (по 5 звернень), при середньому показнику по Україні – 3 звернення. Найменше – від жителів Дніпропетровської і Луганської (по 1 зверненню) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (382 питання, що складає 27,9 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (281, або 20,5 відсотка);
- призначення і виплати соціальної допомоги (61, або 4,4 відсотка);
- визначення соціального статусу (61, або 4,4 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання фінансової, податкової, митної політики – 824 питання, що складає 5,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість та питома вага цих питань зросла майже у два рази. У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань фінансової політики надійшло до Адміністрації Президента України від жителів Волинської області (4 звернення), м. Києва, Київської, Миколаївської, Одеської та Чернігівської областей (по 3 звернення), при середньому показнику по Україні – 2 звернення.
Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (472 питання, або 57,3 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), а також кредитування (163 питання, або 19,8 відсотка). При цьому протягом січня – березня 2015 року кількість звернень з питань повернення вкладів порівняно з аналогічним періодом минулого року зросла у три рази.
Четверте місце за актуальністю посіли питання комунального господарства – 638 питань, або 4,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (4 звернення) і Київської області (3), при середньому показнику по Україні – 1 звернення.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (148 питань, що складає 23,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (69, або 10,8 відсотка);
- експлуатації та ремонту житла (68, або 10,7 відсотка);
- електропостачання населених пунктів, будинків (55, або 8,6 відсотка);
- санітарний стан, благоустрій населених пунктів (47, або 7,4 відсотка).
Серед актуальних у зверненнях громадян до Адміністрації Президента України можна відзначити питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин (п’яте місце за актуальністю) – 591 питання, що складає 4,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих питань зросла на 61,9 відсотка.
У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- обороноздатності та суверенітету країни (462 питання, або 78,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій військовослужбовців (64 питання, що складає 10,8 відсотка).
Питання житлової політики посіли шосте місце за актуальністю – 564 питання, що складає 3,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо:
- забезпечення житлом (196 питань, що складає 34,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення житлового законодавства (93, або 16,5 відсотка);
- поліпшення житлових умов (67, або 11,9 відсотка);
- оформлення правовстановлюючих документів на житло (16, або 2,8 відсотка).
7. Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону. Так, протягом січня – березня 2015 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 32 звернення (у січні – березні 2014 року – 686), з міста Севастополя – 3 звернення (у січні – березні 2014 року – 93).
Незважаючи на продовження проведення антитерористичної операції на сході України, завдяки імплементації Мінських домовленостей, протягом березня 2015 року ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей загалом почала стабілізуватись. За підсумками першого кварталу 2015 року порівняно з відповідним періодом 2014 року кількість звернень з Донецької області зменшилась лише на 21,4 відсотка (у січні – лютому їх кількість була майже у два рази менша). Що стосується Луганської області, то як і у попередньому звітному періоді, кількість звернень від жителів цього регіону порівняно з першим кварталом 2014 року зменшилась у три з половиною рази.
8. За підсумками першого кварталу 2015 року вирішено позитивно 10,4 відсотка питань, порушених у зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, по решті звернень – надано роз’яснення. У розрізі органів влади, вирішено позитивно 14,3 відсотка питань у зверненнях громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні центральних органів виконавчої влади – 13,0 відсотків, в органах прокуратури – 3,4 відсотка питань.
9. Протягом першого кварталу 2015 року працівниками Приймальні проведена відповідна робота з учасниками 33 акцій пікетування (із них 10 – у березні) біля адміністративних будівель Адміністрації Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми за участю представників профільних структурних підрозділів Адміністрації Президента України, Міністерства оборони України, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.
Організовано проведення семи планових та трьох позапланових особистих прийомів посадовими особами Адміністрації Президента України, на яких побувало 50 осіб (із них 37 громадян – на запланованих прийомах).
На довідкові телефони Приймальні протягом першого кварталу 2015 року надійшло 1897 дзвінків (із них 633 – у березні) від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави.
10. За підсумками першого кварталу 2015 року до Адміністрації Президента України надійшло 788 листів з пропозиціями громадян (із них 322 – у березні) з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
Протягом січня – березня поточного року до Адміністрації Президента України надійшло 11 листів з подяками, зокрема, за сприяння у наданні матеріальної допомоги, виплаті пенсії (2 листи), а також з висловлюваннями підтримки діяльності Глави держави (4 листи).
Приймальня Президента України