1. Протягом першого півріччя 2016 року до Президента України надійшло близько 24,1 тис. звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 280,3 тис. громадян, якими порушено близько 26,4 тис. різноманітних питань. Із загальної кількості звернень понад 22,71 тис. (94,4 відсотка) надійшло поштою та близько 1,36 тис. (5,6 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Адміністрації Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (3401, або 14,1 відсотка від загальної кількості звернень);
- Львівської області (2114, або 8,8 відсотка);
- Дніпропетровської області (2111, або 8,8 відсотка);
- Харківської області (1599, або 6,6 відсотка);
- Київської області (1424, або 5,9 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (280 звернень, або 1,2 відсотка);
- Автономної Республіки Крим (36, або 0,1 відсотка);
- м. Севастополя (1 звернення).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – червні 2016 року припадало 49 звернень громадян до Президента України, проти 50 звернень у аналогічному періоді минулого року.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом першого півріччя 2016 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: м. Києва (121 звернення), Київської (83), Львівської (83), Хмельницької (73) та Полтавської (69) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Донецької (19) та Луганської (12) областей.
3. Протягом першого півріччя 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 617 повторних звернень громадян, що складає 2,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 20,3 відсотка менше аналогічного показника минулого року (протягом січня – червня 2015 року надійшло 776 повторних звернень, а їх питома вага складала 3,2 відсотка). При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м. Києва (259 звернень, або 7,6 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону) – 42,0 відсотка від усіх повторних звернень до Глави держави. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Київська (86 звернень, або 6,0 відсотків), Запорізька (36, або 3,8 відсотка), Харківська (26, або 1,6 відсотка) і Полтавська (23, або 2,3 відсотка) області. Найменше повторних звернень надійшло із Закарпатської і Сумської (по 4 звернення), Тернопільської і Херсонської (по 3) областей.
4. Протягом першого півріччя 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 1623 колективні звернення громадян, що складає 6,7 відсотка від загальної кількості звернень за цей період, та практично дорівнює аналогічному показнику минулого року (у 2015 році – 1633 звернення).
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (253, або 7,4 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 15,6 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – червня 2016 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Дніпропетровська (168, або 8,0 відсотків), Київська (153, або 10,7 відсотка), Одеська (125, або 9,3 відсотка) та Харківська (74, або 4,6 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Волинської (27, або 5,2 відсотка), Луганської (23, або 8,2 відсотка) та Тернопільської (22, або 6,4 відсотка) областей.
Слід відзначити, що завдяки надходженню значної кількості масових (акційних) звернень, їх кількість та питома вага за підсумками першого півріччя 2016 року (2931 звернення, або 12,2 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України) зросла у дванадцять разів порівняно із попереднім роком (у 2015 році – 231 звернення, або 1,0 відсоток).
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Адміністрації Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 5059 звернень, або 21,0 відсоток від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 3397 звернень, зокрема:
- від інвалідів І, ІІ і ІІІ груп – 1510 звернень, або 6,3 відсотка;
- від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 634 звернення, або 2,6 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 451 звернення, або 1,9 відсотка;
- від ветеранів праці – 272 звернення, або 1,1 відсотка;
- від дітей війни – 215 звернень, або 0,9 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 298 звернень, або 1,2 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – червень 2016 року склала 14,1 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом аналогічного періоду 2015 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 4360 звернень і питома вага їх складала 18,0 відсотків.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом першого півріччя 2016 року порушили 26381 різноманітне питання, що на 2,7 відсотка менше аналогічного показника попереднього року (у січні – червні 2015 року – 27,14 тис. питань). Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства, житлової політики.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку − 6773 питання означеної тематики (25,7 відсотка від загальної кількості). Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями Хмельницької області (38 звернень), м. Києва (36), Київської (27), Миколаївської (20) і Харківської (19) областей, при середньому показнику по країні – 15 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Волинської (7), Донецької (5) та Луганської (4) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (548 питань, що складає 8,1 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників національної поліції (473 питання, або 7,0 відсотків);
- скарги на дії суддів (457 питань, або 6,7 відсотка);
- неправомірні дії працівників прокуратури (342 питання, або 5,0 відсотків).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 3022 питання, що складає 11,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів міста Києва (11 звернень), Житомирської, Київської і Чернівецької областей (по 10), при середньому показнику по Україні – 7 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Рівненської (5 звернень), Донецької і Луганської (по 3) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (682 питання, що складає 22,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (598, або 19,8 відсотка);
- призначення і виплати соціальної допомоги (255, або 8,4 відсотка);
- визначення соціального статусу (92, або 3,0 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 1729 питань, або 6,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (10 звернень), Дніпропетровської (7), Миколаївської та Чернівецької (по 6) областей, при середньому показнику по Україні – 4 звернення. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Закарпатської, Луганської і Тернопільської (по 1) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (419 питань, що складає 23,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- експлуатації та ремонту житла (219, або 12,4 відсотка);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (206, або 11,7 відсотка);
- санітарного стану, благоустрою населених пунктів (203, або 11,5 відсотка);
- опалення, забезпечення паливом (115, або 6,5 відсотка).
Питання житлової політики посіли четверте місце за актуальністю – 953 питання, що складає 3,6 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- забезпечення житлом (433 питання, що складає 45,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- поліпшення житлових умов (120, або 12,6 відсотка);
- порушення житлового законодавства (110, або 11,5 відсотка).
П’яте місце за актуальністю посіли питання фінансової, податкової, митної політики – 900 питань, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (382 питання, або 42,4 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики), а також кредитування (162 питання, або 18,0 відсотків).
При цьому протягом першого півріччя 2016 року кількість звернень з питань повернення вкладів, порівняно з аналогічним періодом минулого року, зменшилася у два з половиною рази.
Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці за актуальністю – 899 питань, що складає 3,4 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (330 питань, або 36,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (109 питань, або 12,1 відсотка);
- робота МСЕК, встановлення групи інвалідності (82 питання або 9,1 відсотка).
Серед актуальних у зверненнях громадян до Президента України можна відзначити питання аграрної політики і земельних відносин (сьоме місце за актуальністю) – 787 питань, що складає 3,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування і присадибного господарства (325 питань, або 41,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель та видачі майнових паїв (130 питань, що складає 16,5 відсотка);
- приватизації земельних ділянок (62 питання, що складає 7,9 відсотка).
На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 671 питання, що складає 2,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- працевлаштування (171 питання, або 25,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати, розрахування при звільненні (160 питань, або 23,8 відсотка).
7. Аналіз надходження звернень громадян до Президента України протягом першого півріччя 2016 року свідчить, що їх кількість практично дорівнює аналогічному показнику 2015 року, при цьому відзначається збільшення кількості масових (акційних) звернень у дванадцять разів.
За підсумками першого півріччя поточного року Львівська область посіла друге місце за абсолютною кількість звернень до Глави держави за рахунок 993 «акційних» звернень, у яких наголошується на необхідності «визначення шлюбу, виключно як сімейного союзу жінки та чоловіка».
Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом першого півріччя 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 36 звернень (у січні – червні 2015 року – 52, а у першому півріччі 2014 року – 752 звернення), з міста Севастополя – 1 звернення (у січні – червні 2015 року – 5, а у першому півріччі 2014 року – 111 звернень).
Незважаючи на продовження проведення антитерористичної операції на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських домовленостей (перш за все з боку керівництва нашої держави) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей загалом почала стабілізуватись. За підсумками січня – червня 2016 року порівняно з відповідним періодом 2015 року кількість звернень з Донецької та Луганської області практично дорівнює минулорічним показникам.
8. За підсумками першого півріччя 2016 року кількість звернень до Президента України від найменш соціально захищених категорій громадян зменшилася на 22,1 відсотка, а їх питома вага – на 4,0 відсотка порівняно із аналогічним періодом попереднього року. Серед питань, порушених громадянами зазначених категорій протягом січня – червня 2016 року, 27,2 відсотка стосувалися соціального захисту, 18,5 відсотка – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, 17,6 відсотка – питань комунального господарства та житлової політики. Певною мірою ці показники відображають соціальну напругу, внаслідок підвищення тарифів на послуги житлово-комунального господарства та цін на продовольчі товари.
9. За підсумками першого півріччя 2016 року порівняно з попереднім роком структура звернень громадян за актуальністю тематики зазнала певних змін. Традиційно, найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях до Глави держави питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку і соціального захисту – 37,2 відсотків від усіх порушених у зверненнях питань (у 2015 році – 40,2 відсотка).
Слід зазначити, що за підсумками першого півріччя 2016 року серед звернень з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку питання невиконання судових рішень посіли перше місце за актуальністю (8,1 відсотка), скарги на дії суддів – третє (6,7 відсотка). Це певною мірою свідчить про недосконалість судової системи в країні.
Питання комунального господарства за актуальністю посіли третє місце, а їх загальна кількість порівняно з аналогічним періодом 2015 року зросла на 18,4 відсотка. При цьому кількість питань з оформлення субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг ЖКГ зросла на 25,6 відсотка, а питань плати за житло та комунальні послуги – на 18,1 відсотка.
На четвертому місці за актуальністю у звітному періоді – питання житлової політики – 3,6 відсотка (у 2015 році – 4,0 відсотка, п’яте місце). Попри зменшення їх кількості порівняно з відповідним періодом 2015 року на 12,9 відсотка, кількість питань щодо забезпечення житлом зросла на 12,5 відсотка (у тому числі за рахунок звернень від вимушених переселенців з Донбасу).
10. За підсумками першого півріччя 2016 року вирішено позитивно 18,6 відсотка питань, порушених у 757 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, на 80,3 відсотка питань – надано роз’яснення, 1,1 відсотка – відмовлено у задоволенні.
11. Протягом першого півріччя 2016 року працівники Приймальні залучалися у місті Києві до 16 заходів за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 90 акцій пікетування біля адміністративних будівель Адміністрації Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми, у тому числі за участю представників профільних структурних підрозділів Адміністрації Президента України, Міністерства оборони України, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.
Організовано проведення дванадцяти планових особистих прийомів посадовими особами Адміністрації Президента України, на яких прийнято 83 особи, та два позапланових прийоми. На довідкові телефони Приймальні протягом січня – червня 2016 року надійшло 2132 дзвінки від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.
12. За підсумками першого півріччя 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 1011 листів з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
13. З 28 серпня 2015 року у громадян України з’явилась можливість, гарантована Законом України «Про звернення громадян», звертатись до Глави держави шляхом розміщення електронних петицій на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України. Указом Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Главі держави. На сайті зареєструвалось понад 700 тис. осіб, які потенційно можуть ініціювати нові петиції чи підтримувати вже зареєстровані.
Станом на 04.07.2016 на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України зареєстрована 24701 електронна петиція. Загалом сайт петицій відвідало понад 5,2 млн користувачів. 40 петицій набрало більше 25 тисяч голосів на їх підтримку; на 38 петицій вже надано відповідь Президента України; на розгляді перебуває 2 петиції; триває збір підписів 1991 петиції; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 19790 петицій.
Приймальня Президента України