1. Протягом січня – вересня 2025 року до Президента України надійшло 47594 звернення громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося понад 264 тис. громадян, якими порушено 53220 різноманітних питань, а також 3645 запитів на отримання публічної інформації. Із загальної кількості – 26559 звернень надійшло засобами електронного зв’язку, у тому числі через державну установу «Урядовий контактний центр».
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Офісу Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- м. Києва (5927, або 12,5 відсотка від загальної кількості звернень);
- Дніпропетровської області (4967, або 10,4 відсотка);
- Київської області (2938, або 6,2 відсотка);
- Черкаської області (2439, або 5,1 відсотка);
- Одеської області (2400, або 5,0 відсотків).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Автономної Республіки Крим (56);
- Луганської області (36);
- м. Севастополя (2).
Протягом січня – вересня 2025 року порівняно з аналогічним періодом попереднього року спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до Президента України з 21 регіону при середньому показнику збільшення по країні +35 відсотків.
3. Протягом трьох кварталів 2025 року до Офісу Президента України надійшло 2369 колективних звернень громадян, що становить 5,0 відсотків від загальної кількості звернень за цей період. У порівнянні з попереднім роком кількість таких звернень зменшилася на 39,5 відсотка.
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (479, або 8,1 відсотка від загальної кількості з даного регіону). До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Одеська (252, або 10,5 відсотка), Миколаївська (202, або 14,3 відсотка), Харківська (133, або 5,8 відсотка) та Київська (110, або 3,7 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло з Кіровоградської (10) та Донецької (9) областей.
4. Частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Офісу Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 832 звернення, або 1,7 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 1284 звернення, зокрема:
- від осіб з інвалідністю І, ІІ і ІІІ груп – 721 звернення, або 1,5 відсотка;
- від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників війни та бойових дій – 384 звернень, або 0,8 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 76 звернень, або 0,2 відсотка;
- від ветеранів праці – 32 звернення, або 0,07 відсотка;
- від дітей війни – 18 звернень, або 0,04 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 53 звернення, або 0,1 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2025 року становить 2,7 відсотка від їх загальної кількості за цей період.
5. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2025 року порушили 53220 різноманітних питань, що на 1,7 відсотка більше аналогічного показника попереднього року.
Насамперед, за актуальністю, це питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин; забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку; комунального господарства; соціальної політики та соціального захисту населення.
Найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних відносин – 21818 питань, що становить 41,0 відсотків від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла майже у три рази порівняно з показником попереднього року. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- звільнення з полону (7236 питань, або 33,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- розшуку зниклих безвісти, повернення тіл військовослужбовців (4488, або 20,6 відсотка);
- неправомірних дій військовослужбовців (2115, або 9,7 відсотка);
- виплати грошового утримання (2053, або 9,4 відсотка);
- звільнення з лав ЗСУ, ротації бойових підрозділів (1613, або 7,4 відсотка).
На другому місці за актуальністю перебувають питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 7157 питань означеної тематики (13,4 відсотка від загальної кількості). Кількість цих питань зросла на 29,9 відсотка порівняно з показником попереднього року. Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- неправомірних дій працівників поліції (439 питань, що становить 6,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників прокуратури (329, або 4,6 відсотка);
- невиконання судових рішень (312, або 4,4 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 3484 питань, або 6,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 25,1 відсотка порівняно з попереднім роком.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- електропостачання населених пунктів, будинків (1186, що становить 34,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (349, або 10,0 відсотків);
- відключення водо-, тепло-, газо- та енергопостачання за несплату (169, або 4,9 відсотка);
- гаряче та холодне водопостачання (127, або 3,6 відсотка).
На четвертому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 1701 питання, що становить 3,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 43,7 відсотка порівняно з попереднім роком.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (379 питань, що становить 22,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (288, або 16,9 відсотка);
- виплати пенсії (179, або 10,5 відсотка);
- визначення соціального статусу, зокрема, УБД (170, або 10,0 відсотків).
Протягом трьох кварталів 2025 року за категорією «діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України» до Глави держави надійшло 1640 звернень (3,1 відсотка від загальної кількості звернень, п’яте місце за актуальністю), серед яких 1305 звернень (79,6 відсотка) стосуються питань нагородження, присвоєння почесних звань, громадянства та помилування.
Питання державного будівництва, адміністративно-територіального устрою посіли шосте місце – 1132 питання, що становить 2,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 9,7 відсотка порівняно з показником попереднього року.
Найчастіше громадяни зверталися з питань Конституції України, Законів України, актів Президента України (926 питань, або 81,8 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики); суспільно-політичних подій в державі та питань проведення реформ (172, або 15,2 відсотка); державних символів (гімн, герб, прапор) (15, або 1,3 відсотка).
Питання охорони здоров’я перебувають на сьомому місці – 910 питань, що становить 1,7 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань збільшилася на 80,2 відсотка порівняно з показником попереднього року.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності (147 питань, або 16,2 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (122, або 13,4 відсотка);
- надання безоплатної медичної допомоги (91, або 10,0 відсотків).
Питання житлової політики посіли восьме місце – 561 питання, що становить 1,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 6,3 відсотка, порівняно з показником попереднього року.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- забезпечення житлом (210 питань, або 37,4 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- компенсації за житло (майно), зруйноване внаслідок російської військової агресії (64, або 11,4 відсотка);
- порушення житлового законодавства (28, або 5,0 відсотків).
На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання освіти, науки, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності – 448 питань, що становить 0,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 48,1 відсотка порівняно з попереднім роком.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- роботи дитячих дошкільних, середніх, спеціальних та вищих навчальних закладів (64 питання, або 14,3 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- незаконних дій працівників освіти (64, або 14,3 відсотка);
- реорганізації та ліквідації дитячих дошкільних, середніх, спеціальних та вищих навчальних закладів (51, або 11,4 відсотка).
Питання праці і заробітної плати перебувають на десятому місці – 429 питань, що становить 0,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася на 22,0 відсотків порівняно з попереднім роком.
У цій тематичній групі найчастіше порушувалися питання:
- працевлаштування (161 питання, або 37,5 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- порушення трудового законодавства (70, або 16,3 відсотка);
- оплати праці, виплати зарплати (66, або 15,4 відсотка).
6. Після спроби анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Глави держави від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом січня – вересня 2025 року до Офісу Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 56 звернень (у січні – вересні 2024 року – 56, за три квартали 2014 року – 806), з міста Севастополя – 2 звернення (у січні – вересні 2024 року – 1, за три квартали 2014 року – 129).
При цьому до Глави держави надійшло 252 звернення від вимушених переселенців (на 10,5 відсотка більше, ніж у січні – вересні 2024 року), у яких 18,7 відсотка порушених питань стосується соціального захисту та 17,0 відсотків – забезпечення житлом.
7. За підсумками трьох кварталів 2025 року вирішено позитивно 16,5 відсотка питань, порушених у 2437 зверненнях громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Офісі Президента України, на 83,0 відсотків питань – надано роз’яснення.
У розрізі органів влади, на рівні облдержадміністрацій позитивно вирішено 12,5 відсотка звернень громадян, які надсилались на розгляд до місцевих органів виконавчої влади, на рівні міністерств та інших центральних органів виконавчої влади – 12,4 відсотка, на решту звернень надано відповідні роз’яснення.
Протягом звітного періоду працівниками Департаменту з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації взято на контроль 4116 звернень громадян.
8. Протягом трьох кварталів 2025 року працівниками Департаменту з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації проводилася відповідна робота – здійснено 766 виходів до учасників акцій пікетування та інших громадян, що побажали передати звернення біля будівель Офісу Президента України (в Урядовому кварталі). Керівництву Офісу направлялися оперативні інформаційні електронні повідомлення стосовно проведення акцій (всього підготовлено 192 повідомлення). Працівники Департаменту з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації залучалися до забезпечення 8-ми заходів за участю Глави держави. На довідковий телефон відділу-приймальні Департаменту з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації надійшов 2991 дзвінок від громадян щодо стану опрацювання їхніх звернень до Глави держави та з інших питань.
9. За підсумками трьох кварталів 2025 року до Офісу Президента України надійшов 4051 лист з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни.
Протягом січня – вересня 2025 року надійшло 2192 звернення від громадян іноземних держав, у яких переважно висловлюється велика повага та захоплення українським народом; містяться щирі слова підтримки, вдячності та віри у перемогу, а також подяка Президентові України за особистий внесок у боротьбу з російською навалою. Наводяться різні варіанти припинення війни в Україні, які варто обговорити під час міжнародних зустрічей.
10. 28 серпня 2015 року видано Указ Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», яким, зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України. Працівники Департаменту з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації організовують опрацювання електронних петицій громадян до Глави держави.
Загалом, станом на 01.10.2025 опрацьовано 138802 петиції (у січні – вересні 2025 року – 7024), при цьому: на 1371 петицію було надано відповідь Президента України (у січні – вересні 2025 року – на 938 петицій); триває збір підписів 546 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 84564 петиції (у січні – вересні 2025 року – 1754).
11. За підсумками трьох кварталів 2025 року до Офісу Президента України надійшло 3645 запитів на отримання публічної інформації, які були опрацьовані в управлінні доступу до публічної інформації Департаменту з питань звернень громадян та доступу до публічної інформації, що на 16,9 відсотка менше ніж у 2024 році.
Із загальної кількості запитів 2250 (61,7 відсотка) розглядалося у межах компетенції Офісу Президента України, 1395 (38,3 відсотка) надіслано до належних розпорядників інформації для опрацювання в установленому порядку.
За підсумками січня – вересня 2025 року за категорією запитувачів отримано запитів: 3461 (95,0 відсотків) – від фізичних осіб;
111 (3,0 відсотків) – від громадських організацій; 40 (1,1 відсотка) – від засобів масової інформації; 33 (0,9 відсотка) – від юридичних осіб.
За формою надходження 3390 (93,0 відсотків) запитів отримано електронною поштою, 255 (7,0 відсотків) – поштою.
За звітний період на підставі частини четвертої статті 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» було використано законодавчо закріплене право на продовження строку розгляду 13 запитів, відповіді на які було надано в повному обсязі до завершення встановленого законодавством терміну у 20 робочих днів.
Департамент з питань звернень громадян
та доступу до публічної інформації