1. Протягом трьох кварталів 2016 року до Президента України надійшло понад 43,0 тис. звернень громадян, при цьому (з урахуванням колективних звернень) звернулося близько 333,1 тис. громадян, якими порушено 46,69 тис. різноманітних питань. Із загальної кількості звернень близько 40,55 тис. (94,9 відсотка) надійшло поштою та понад 2,17 тис. (5,1 відсотка) отримано на особистому прийомі в приймальні громадян Адміністрації Президента України.
2. Як свідчить аналіз надходження звернень громадян за територіальною ознакою, протягом звітного періоду найбільше звернень до Адміністрації Президента України надійшло від жителів таких регіонів:
- Львівської області (9110, або 21,2 відсотка від загальної кількості звернень);
- м. Києва (5198, або 12,1 відсотка);
- Дніпропетровської області (2816, або 6,5 відсотка);
- Харківської області (2374, або 5,5 відсотка);
- Київської області (2033, або 4,7 відсотка).
Найменша кількість звернень громадян надійшла з таких регіонів:
- Луганської області (407 звернень, або 0,9 відсоток);
- Автономної Республіки Крим (42, або 0,1 відсотка);
- м. Севастополя (3 звернення).
Проте більш наочним є показник зведеної кількості звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення відповідного регіону. У середньому по Україні на 100 тис. населення у січні – вересні 2016 року припадало 88 звернень громадян до Президента України, проти 77 звернень у аналогічному періоді минулого року.
Найбільше звернень громадян у розрахунку на 100 тис. населення протягом трьох кварталів 2016 року надійшло до Адміністрації Президента України з таких регіонів: Львівської (358 звернень) області, Чернівецької області (197), м. Києва (185), Київської (118) та Хмельницької (101) областей. Найменше звернень у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Донецької (28) та Луганської (18) областей.
3. Протягом трьох кварталів 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 1168 повторних звернень громадян, що складає 2,7 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 6,3 відсотка більше аналогічного показника минулого року (протягом січня – вересня 2015 року надійшло 1093 повторних звернення, а їх питома вага складала 2,9 відсотка). При цьому слід зазначити, що наявність повторного звернення не завжди свідчить про невирішеність питання. Іноді заявники надсилають звернення поштою, а потім дублюють його на особистому прийомі, або включають у своє наступне звернення нові питання на додаток до тих, на які одержали відповідь.
Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м. Києва (387 звернень, або 7,4 відсотка від їх загальної кількості з даного регіону) – 33,1 відсотка від усіх повторних звернень до Глави держави. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Київська (129 звернень, або 6,3 відсотка), Запорізька (84, або 5,5 відсотка), Харківська (65, або 2,7 відсотка) і Дніпропетровська (45, або 1,6 відсотка) області. Найменше повторних звернень надійшло із Сумської (12 звернень), Тернопільської (11) і Херсонської (9) областей.
4. Протягом трьох кварталів 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 2543 колективні звернення громадян, що складає 5,9 відсотка від загальної кількості звернень за цей період, та практично дорівнює аналогічному показнику минулого року (у 2015 році – 2556 звернень).
Найбільше колективних звернень надійшло з м. Києва (360, або 6,9 відсотка від загальної кількості з даного регіону) – 14,2 відсотка від усіх колективних звернень до Президента України протягом січня – вересня 2016 року. До першої п’ятірки за цим показником увійшли також Івано-Франківська (256, або 21,3 відсотка), Дніпропетровська (214, або 7,6 відсотків), Київська (201, або 9,9 відсотка) та Одеська (183, або 9,3 відсотка) області. Найменше колективних звернень надійшло із Закарпатської (40, або 6,2 відсотка), Волинської (38, або 5,5 відсотка) та Луганської (34, або 8,4 відсотка) областей.
Слід відзначити, що завдяки надходженню значної кількості масових (акційних) звернень, їх кількість та питома вага за підсумками січня – вересня 2016 року (11290 звернень, або 26,2 відсотка від загальної кількості звернень до Президента України) зросла у п’ять з половиною разів порівняно із попереднім роком (у 2015 році – 2051 звернення, або 5,4 відсотка).
5. Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до Адміністрації Президента України від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за соціальним станом: від пенсіонерів – 7518 звернень, або 17,5 відсотка від загальної кількості за цей період;
за категоріями авторів – 4908 звернень, зокрема:
- від інвалідів І, ІІ і ІІІ груп – 2199 звернень, або 5,1 відсотка;
- від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 898 звернень, або 2,1 відсотка;
- від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 629 звернень, або 1,5 відсотка;
- від ветеранів праці – 436 звернень, або 1,0 відсоток;
- від дітей війни – 326 звернень, або 0,8 відсотка;
- від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 398 звернення, або 0,9 відсотка.
Питома вага звернень від цих категорій громадян за січень – вересень 2016 року склала 11,4 відсотка від їх загальної кількості за цей період. Протягом аналогічного періоду 2015 року від найменш соціально захищених категорій громадян надійшло 6300 звернень і питома вага їх складала 16,6 відсотка.
6. У зверненнях до Президента України громадяни протягом трьох кварталів 2016 року порушили 46690 різноманітних питань, що на 10,0 відсотків більше аналогічного показника попереднього року (у січні – вересні 2015 року – близько 42,5 тис. питань). Насамперед, за актуальністю, це питання щодо забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, соціального захисту, комунального господарства, житлової політики.
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 10101 питання означеної тематики (21,6 відсотка від загальної кількості). Найбільше таких питань у розрахунку на 100 тис. населення порушувалося жителями м. Києва (55 звернень), Хмельницької (52), Київської (38), Миколаївської (33), Харківської та Одеської (по 28) областей, при середньому показнику по країні – 22 звернення. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Волинської (9), Донецької (8) та Луганської (6) областей.
Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян з правоохоронної тематики:
- невиконання судових рішень (764 питання, що складає 7,6 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики);
- неправомірні дії працівників національної поліції (707 питань, або 7,0 відсотків);
- скарги на дії суддів (674 питання, або 6,7 відсотка);
- неправомірні дії працівників прокуратури (530 питань, або 5,3 відсотка).
На другому місці за актуальністю – питання соціального захисту – 4240 питань, що складає 9,1 відсотка від загальної кількості порушених питань. У розрахунку на 100 тисяч населення найбільше звернень з питань соціального захисту надійшло до Адміністрації Президента України від жителів м. Києва (17 звернень), Житомирської, Полтавської та Чернівецької (по 14), Київської, Сумської та Харківської (по 13) областей при середньому показнику по Україні – 9 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло з Рівненської (7 звернень), Донецької (4) і Луганської (3) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- призначення та перегляду розміру пенсій (999 питань, що складає 23,6 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- надання матеріальної допомоги (843, або 19,9 відсотка);
- призначення і виплати соціальної допомоги (320, або 7,5 відсотка);
- визначення соціального статусу (131, або 3,1 відсотка).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 2743 питання, або 5,9 відсотка від загальної кількості порушених питань. У розрахунку на 100 тис. населення найбільше звернень з питань комунального господарства надійшло до Адміністрації Президента України з м. Києва (18 звернень), Запорізької (12), Дніпропетровської і Миколаївської (по 10), та Чернівецької (9) областей, при середньому показнику по Україні – 6 звернень. Найменше звернень цієї тематики у розрахунку на 100 тис. населення надійшло із Волинської, Закарпатської, Луганської та Тернопільської (по 2) областей.
Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання:
- плати за житло та комунальні послуги, у тому числі підвищення тарифів (536 питань, що складає 20,0 відсотків від загальної кількості питань даної тематики);
- санітарного стану, благоустрою населених пунктів, у тому числі ремонту доріг (349, або 13,0 відсотків);
- експлуатації та ремонту житла (327, або 12,2 відсотка);
- оформлення субсидій для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги (306, або 11,4 відсотка);
- опалення, забезпечення паливом (161, або 6,0 відсотків).
Питання житлової політики посіли четверте місце за актуальністю – 1476 питань, що складає 3,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- забезпечення житлом (631 питання, що складає 42,8 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- поліпшення житлових умов (199, або 13,5 відсотка);
- порушення житлового законодавства (197, або 13,3 відсотка).
П’яте місце за актуальністю посіли питання фінансової, податкової, митної політики – 1411 питань, що складає 3,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств (716 питань, або 50,7 відсотків від загальної кількості питань цієї тематики), а також кредитування (211 питання, або 15,0 відсотків). При цьому протягом січня – вересня 2016 року кількість звернень з питань повернення вкладів, порівняно з аналогічним періодом минулого року, зменшилася у два рази.
Питання охорони здоров’я перебувають на шостому місці за актуальністю – 1409 питань, що складає 3,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- надання безоплатної медичної допомоги (452 питання, або 32,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- неправомірних дій працівників закладів охорони здоров’я (180 питань, або 12,8 відсотка);
- робота МСЕК, встановлення групи інвалідності (125 питань або 8,9 відсотка).
Серед актуальних у зверненнях громадян до Президента України можна відзначити питання аграрної політики і земельних відносин (восьме місце за актуальністю) – 1164 питання, що складає 2,5 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- індивідуального землекористування і присадибного господарства (501 питання, або 43,1 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- паювання земель та видачі майнових паїв (182 питання, що складає 15,6 відсотка);
- приватизації земельних ділянок (86 питань, що складає 7,4 відсотка).
На дев’ятому місці за актуальністю перебувають питання праці і заробітної плати – 949 питань, що складає 2,0 відсотка від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:
- працевлаштування (253 питання, або 26,7 відсотка від загальної кількості питань даної тематики);
- оплати праці, виплати зарплати, розрахування при звільненні (190 питань, або 20,5 відсотка).
7. Аналіз надходження звернень громадян до Президента України протягом трьох кварталів 2016 року свідчить, що їх кількість зросла на 13,8 відсотка порівняно із аналогічним періодом 2015 року, при цьому відзначається збільшення кількості масових (акційних) звернень у п’ять з половиною разів.
За підсумками трьох кварталів поточного року Львівська область посіла перше місце як за абсолютною, так і за зведеною кількістю звернень до Глави держави у розрахунку на 100 тис. населення за рахунок 7412 «акційних» звернень, у яких наголошується на необхідності «визначення шлюбу, виключно як сімейного союзу жінки та чоловіка».
Після анексії Російською Федерацією у березні 2014 року Автономної Республіки Крим суттєво зменшилася кількість звернень до Президента України від жителів цього регіону порівняно із попередніми роками. Так, протягом трьох кварталів 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло: з Автономної Республіки Крим – 42 звернення (у січні – вересні 2015 року – 92, а за три квартали 2014 року – 806 звернень), з міста Севастополя – 3 звернення (у січні – вересні 2015 року – 7, а за три квартали 2014 року – 129 звернень).
Незважаючи на продовження проведення антитерористичної операції на сході України, завдяки поступовій імплементації Мінських домовленостей (перш за все з боку керівництва нашої держави) ситуація з надходженням звернень від жителів Донецької і Луганської областей загалом почала стабілізуватись. За підсумками трьох кварталів 2016 року порівняно з відповідним періодом 2015 року кількість звернень з Донецької та Луганської області практично дорівнює минулорічним показникам.
8. За підсумками трьох кварталів 2016 року кількість звернень до Президента України від найменш соціально захищених категорій громадян зменшилася на 22,1 відсотка, а їх питома вага – на 5,1 відсотка порівняно із аналогічним періодом попереднього року.
Серед питань, порушених громадянами зазначених категорій протягом січня – вересня 2016 року, 25,6 відсотка стосувалися соціального захисту, 18,8 відсотка – забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, 18,1 відсотка – питань комунального господарства та житлової політики. Певною мірою ці показники відображають соціальну напругу, внаслідок підвищення тарифів на послуги житлово-комунального господарства та цін на продовольчі товари.
Також слід відзначити зростання на 43,3 відсотка кількості звернень від учасників бойових дій, порівняно із 2015 роком, серед іншого це пояснюється тим, що станом на 01.10.2016 близько 179,8 тис військовослужбовців, що брали участь у проведенні АТО на сході України, отримали статус учасника бойових дій (за даними Міністерства оборони України).
9. За підсумками трьох кварталів 2016 року порівняно з попереднім роком структура звернень громадян за актуальністю тематики зазнала певних змін. Традиційно, найчастіше громадяни порушували у своїх зверненнях до Глави держави питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку і соціального захисту – 30,6 відсотків від усіх порушених у зверненнях питань (у 2015 році – 40,9 відсотка).
Слід зазначити, що за підсумками січня – вересня 2016 року серед звернень з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку питання невиконання судових рішень посіли перше місце за актуальністю (7,6 відсотка), скарги на дії суддів – третє (6,7 відсотка). Це певною мірою свідчить про недосконалість судової системи в країні.
Питання комунального господарства за актуальністю посіли третє місце, а їх загальна кількість порівняно з аналогічним періодом 2015 року зросла на 15,1 відсотка. При цьому кількість питань з оформлення субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг ЖКГ зросла на 7,0 відсотків.
На четвертому місці за актуальністю у звітному періоді – питання житлової політики – 3,2 відсотка (у 2015 році – 3,8 відсотка, п’яте місце). Попри зменшення їх кількості порівняно з відповідним періодом 2015 року на 8,2 відсотка, кількість питань щодо забезпечення житлом та поліпшення житлових умов зросла на 2,6 відсотка (у тому числі за рахунок звернень від вимушених переселенців з Донбасу).
На п’ятому місці за актуальністю у звітному періоді – питання фінансової політики – 3,0 відсотка (у 2015 році – 5,9 відсотка, третє місце). Найчастіше громадяни зверталися з питань повернення вкладів, цінних паперів з банків, довірчих товариств – 50,7 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики. Зменшення кількості звернень зазначеної тематики на 43,4 відсотка порівняно із січнем – вереснем 2015 року, можна пояснити, зокрема, тим, що Фонд гарантування вкладів фізичних осіб наприкінці 2015 року оголосив про початок виплати коштів вкладникам проблемних банків.
10. За підсумками трьох кварталів 2016 року вирішено позитивно 19,4 відсотка питань, порушених у 1141 зверненні громадян, розгляд яких органами державної влади перебував на контролі в Адміністрації Президента України, на 79,4 відсотка питань – надано роз’яснення, 1,2 відсотка – відмовлено у задоволенні.
11. Протягом трьох кварталів 2016 року працівники Приймальні залучалися у місті Києві до 24 заходів за участю Глави держави. Проведена відповідна робота з учасниками 202 акцій пікетування (з них у вересні – 43) біля адміністративних будівель Адміністрації Президента України, отримувалися звернення, організовувалися особисті прийоми, у тому числі за участю представників профільних структурних підрозділів Адміністрації Президента України, Міністерства оборони України, КМДА, подані відповідні матеріали та пропозиції керівництву Адміністрації.
Організовано проведення дев’ятнадцяти планових особистих прийомів посадовими особами Адміністрації Президента України, на яких прийнято 110 осіб, та п'ять позапланових прийомів. На довідкові телефони Приймальні протягом січня – вересня 2016 року надійшло 3801 дзвінків (у вересні – 515) від громадян щодо стану опрацювання їх звернень до Глави держави та з інших питань.
12. За підсумками трьох кварталів 2016 року до Адміністрації Президента України надійшло 1498 листів з пропозиціями громадян з різних сфер суспільно-політичного життя та соціально-економічних питань країни (із них – 160 у вересні).
13. З 28 серпня 2015 року у громадян України з’явилась можливість, гарантована Законом України «Про звернення громадян», звертатись до Глави держави шляхом розміщення електронних петицій на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України. Указом Президента України № 523 «Про Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України», зокрема, затверджено Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Главі держави. На сайті зареєструвалось понад 700 тис. осіб, які потенційно можуть ініціювати нові петиції чи підтримувати вже зареєстровані.
Станом на 05.10.2016 на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України зареєстровано 26407 електронних петицій. На 38 петицій, які набрали більше 25 тисяч голосів на свою підтримку, вже надано відповідь Президента України; триває збір підписів 1496 петицій; в установлений строк не набрали необхідну кількість голосів 21805 петицій.
Приймальня Президента України